Monday, 30 May 2011

Ingin Dicintai?

Cinta?

"Wahh!! Bestnya kalau ada orang cintakan aku!"

"Cinta? Taknaklah! Nanti kecewa!"

"Tak beranilah. Aku tak padan dengan dia."




Cinta?

Dalam zaman sekarang, bercinta itu mudah. Sangat mudah. Namun, untuk dapatkan cinta yang sejati, sangatlah susah.

Mana tidaknya, wanita yang ingin dicintai mestilah kalau boleh yang sedap mata memandang, tinggi pelajarannya, baik akhlaknya, pandai memasak dan macam-macam lagilah.

Sudah jumpa yang beragama, tetapi kurang cantiknya, maka ditolaknya cinta.


REJECT!


Itu kalau lelaki yang memilih wanita. Kalau wanita pula?

Lelaki itu mestilah kena kacak, kaya, berkerjaya, alim orangnya dan macam-macam lagi. Senang cerita, yang boleh buatkan hidup jadi senang.

Sudah berkenan dengan yang kacak, yang bila perempuan lain tengok 'sure' terpikat, tapi kerjanya pula tak seberapa. Maka yang ini pun ditolaknya.




"Haiiihhh!!! Susahnya nak bercinta kalau kurang sikit je reject!"

Kalau ditolak kerana kekurangan kita, mungkin kita boleh perbaiki. Tapi apa kan daya kalau diri kita ditolak kerana kita tak sekacak lelaki lain? Kalau kita tak secantik wanita lain?

"Dia reject kau sebab kau tak cukup tinggi?"

"Dia reject kau sebab kau tak cukup putih?"




Semua ini terjadi kerana cinta!

Hanya bila kita berbicara tentang cinta!

Tapi kalau bercakap tentang 'CINTA', pastinya semua ini tidak berlaku!




"Siapa kata rendah itu kekurangan?"

"Siapa kata gelap itu keburukan?"

Mana mungkin Allah ciptakan sesuatu yang tidak indah!

Semua ini kerana manusia yang menjadikannya ukuran. Buruk dan cantiknya manusia di mata manusia lain kerana suatu standard yang manusia sendiri tetapkan.

Tak mengapa kalau kita tak dicintai!

Tapi rugilah kita kalau tak DICINTAI!




Siapa Orang Yang Allah CINTAI?


  • Orang yang bertaqwa



Kecuali orang-orang musyrik yang telah mengadakan perjanjian dengan kamu dan mereka sedikit pun tidak mengurangi (isi perjanjian) dan tidak pula mereka membantu seorang pun yang memusuhi kamu, maka terhadap mereka itu penuhilah janjinya sampai batas waktunya. Sungguh Allah menyukai orang-orang yang bertaqwa.


at-Taubah : 4



  • Orang yang cepat-cepat bertaubat, Orang yang menyucikan diri


Dan mereka menanyakan kepadamu (Muhammad) tentang haid. Katakanlah, "Itu adalah sesuatu yang kotor." Kerana itu jauhilah isteri pada waktu haid; dan jangan kamu dekati mereka sebelum mereka suci. Apabila mereka telah suci, campurilah mereka sesuai dengan (ketentuan) yang diperintahkan Allah kepadamu. Sungguh, Allah menyukai orang yang taubat dan menyukai orang yang menyucikan diri. 

al-Baqarah : 222


  • Orang yang adil


Allah tidak melarang kamu berbuat baik dan berlaku adil terhadap orang-orang yang tidak memerangimu dalam urusan agama dan tidak mengusir kamu dari kampung halamanmu. Sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang berlaku adil.

al-Mumtahanah : 8


  • Orang yang bertawakkal


Maka berkat rahmat Allah engkau (Muhammad) berlaku lemah lembut terhadap mereka. Sekiranya engkau bersikap keras dan berhati kasar, tentulah mereka menjauhkan diri dari sekitarmu. Kerana itu maafkanlah mereka dan mohonkanlah ampunan untuk mereka, dan bermusyawarahlah dengan mereka dalam urusan itu. Kemudian apabila engkau telah membuatkan tekad, maka bertawakkallah kepada Allah. Sungguh, Allah mencintai orang yang bertawakkal.

'Imran : 159


  • Orang yang berbuat kebaikan


Dan infakkanlah (hartamu) di jalan Allah, dan janganlah kamu jatuhkan (diri sendiri) ke dalam kebinasaan dengan tangan sendiri, dan berbuat bailklah, Sungguh, Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik.

al-Baqarah : 195


  • Orang berjuang pada jalan Allah


Sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang berperang di jalan-Nya dalam barisan yang teratur, mereka seakan-akan seperti suatu bangunan yang tersusun kukuh.

as-Saff : 4




Semoga kita semua berada di bawah CINTA-NYA insya-Allah....

Aminnn...
Bookmark and Share

2 comments:

orgygbest=) said...

go go encik blog..rase macam ade kaitan dgn perbincanagn td...hii~barakallahufikk~

iman said...

Dear Mr blogger,
JAZAKILLAH..nice post
sekadar renungan..

Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik (surga).(3:14)

Sifat manusia yg kasihkan harta benda maupun org2 sekeliling mereka di dunia memang penting sebab lumrah kita sebagai hambaNya yg hina perlukan kasih syg manusia dan kemudahan dari segi harta benda..
tapi...
biarlah cinta dan kasih kita pada harta dan manusia ini berteraskan islam, berlandaskan syariat dan yg paling penting semata2 untuk meraih cinta Allah..
kerana cinta Allah itu penyempurnaan kepada semua ibadah2 kita di dunia ni..
wallahu'alam

Post a Comment