Friday 8 April 2011

Aku Sayang Palestin!

 
BEBAS PALESTIN


Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud :
Akan sentiasa ada segolongan dari umatku yang menegakkan kebenaran dan berjuang menentang nusuh mereka. Barang siapa yang cuba menghampakan mereka, tidak sekali-kali akan dapat melukakan mereka mahupun oleh kesusahan yang menimpa mereka, sehingga datang keputusan Allah, dan mereka akan tetap sedemikian. Maka para sahabat bertanya: "Wahai Rasulullah, di manakah mereka ini?" sabda Baginda: "Mereka berada di Baitulmaqdis dan sekitar Baitulmaqdis."

Sabda nabi lagi di Hadis Abu Daud : Bahawa golongan ini akan tetap menegakkan kebenaran, sehingga perjuangan terakhir di antara mereka, akan berjuang menentang al-Masih ad-Dajjal.




"I Love Palestin!!"

"Bebaskan Palestin!!"

"Hancurkan Zionis!!"

Bersemangat! Cintakan Islam! Alhamdulillah jika kita ada sifat sebegini. Tapi betul ke kita semua ni ada semangat 'PEDULI PALESTIN'??

Kalau betul kita semua sayangkan Palestin, jom kita uji pengetahuan kita tentang Palestin!!

Kenal ke siapa gambar-gambar dekat bawah ni? Peduli Palestin kan?




Macam mana? Boleh jawab tak? Kenal?

Kalau tak kenal, jom kita berkenalan dengan tokoh-tokoh ni. Jom!

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

Tokoh pertama (atas) merupakan Sheikh Ahmed Yassin. Beliau ini merupakan pengasas kepada pertubuhan HAMAS di Palestin pada tahun 1987.

Sering sekali apabila kita melihat gambar-gambar tokoh ini, beliau merupakan seorang yang berkerusi roda. Tahukah kita apa puncanya? Sebenarnya ianya berpunca daripada sebuah kemalangan yang dialaminya pada usia kecil ketika sedang beriadah. Kesannya, beliau lumpuh pada bahagian kakinya.

Namun, sifat pengecut si Zionis sangatlah jelas apabila mereka membunuh beliau yang kudratnya tidaklah seberapa. Sedangkan untuk bergerak pun memerlukan bantuan kerusi rodanya.

Subuh 22 Mac 2004, beliau diserang ketika dalam perjalanan pulang daripada jemaah Subuh dengan tiga buah peluru berpandu. Dalam kejadian tersebut, beliau bersama empat orang yang lain termasuk anaknya sendiri syahid akibat perbuatan keji si Zionis ini.

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

Tokoh kedua (kiri) merupakan Dr. Abdul Aziz al-Rantissi. Beliau ini merupakan pemimpin HAMAS yang kedua. Bukan calang-calang tokoh ini. Beliau merupakan pemegang ijazah perubatan dari Universiti Iskandariah Mesir. Namun begitu, beliau akhirnya memilih untuk bekerja di bawah Ikhwanul Muslimin (IM).

Pelantikan beliau berlaku selepas kematian Sheikh Ahmed Yassin. Beliau pernah ditanya, tidakkah beliau takut akan kematian selepas apa yang berlaku kepada pemimipin sebelummya. Apa tidaknya, ancaman Zionis bila-bila masa sahaja menanti beliau.

"It's death whether by killing or by cancer, it's the same thing. Nothing will change if it's an Apache or cardiac arrest. But i prefer to killed by Apache."

Begitulah jawapan yang diberikan oleh seorang yang benar-benar mengerti erti sebuah syahid!!

Tanggal 17 April 2004, beliau syahid dibunuh oleh tentera udara Israel selepas ditembak dua peluru berpandu dari Apache AH-64 ke arah kenderaan yang dinaikinya bersama tiga orang lain di Jalan Jala, Gifafi, utara Genting Gaza.

Kejadian ini berlaku sebelum genap sebulan pembunuhan ke atas Sheikh Ahmed Yassin.

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

Tokoh ketiga (kanan) merupakan Khaled Mashal. Beliau ini merupakan pemimpin HAMAS yang menggantikan kepimpinan selepas syahidnya Dr. Abdul Aziz al-Rantissi.

Pada 25 September 1997, sekali lagi Zionis menunjukkan sifat penakutnya dengan kali ini Khaled Mashal dijadikan sasaran. Usaha pembunuhannya dilakukan oleh Mossad Israel atas arahan Perdana Menteri, Benjamin Netanyahu.

-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

So, macam mana?

Kenal? Atau pura-pura kenal?

Peduli Palestin kan?

Kalau kita masih kurang kenal, jom kita sama-sama cuba cedok ilmu sebanyak mungkin daripada orang yang lebih berpengalaman, lebih berpengetahuan tentang bumi Palestin ini.

Bukan susah. Jom kita join peluang yang sudah terhidang ini!

AMAN PALESTIN : 9-10 APRIL 2011 (OLOMOUC)

AQSA SYARIF : 19-21 APRIL 2011 (OLOMOUC-HRADEC KRALOVE-PRAGUE)



Bookmark and Share

1 comments:

Unknown said...

jzk masrul!

Post a Comment