Monday 28 March 2011

Sayidina Umar : Pemimpin Berintegriti

PERISTIWA 1 :

Sayidina Umar sering meninjau keadaan rakyatnya secara senyap pada malam hari.

Di suatu pondok beliau terdengar kanak-kanak menangis menunggu ibunya yang sedang menjerang sesuatu (sebenarnya beberapa ketul batu dalam belanga). Atas sebab kemiskinan, agar anak-anaknya yang lapar itu penat menunggu dan terlelap.

Mengetahui keadaan itu, Sayidina Umar sendiri memikul guni gandum, lalu meletakkan di pintu rumah ibu tunggal itu.



PERISTIWA 2 :

Suatu hari ketika Sayidina Umar dan temannya sedang meronda, mereka terdengar seorang anak perempuan sedang memprotes akan tindakan ibunya.

"Ibu, kita tak boleh mencampurkan air kepada susu yang akan dijual (supaya menjadi banyak) kerana dilarang oleh Khalifah Umar."

Kata ibunya, "Khalifah Umar tidak berada di sini dan beliau tidak akan tahu perkara ini!"

Sahut anak perempuannya, "Kalaupun Umar tidak berada di sini, tetapi Tuhan Umar Maha Melihat, Maha Tahu!"

Lalu si ibu tidak jadi meneruskan hajatnya dan akur terhadap teguran anaknya.

Di atas keyakinan dan kejujuran anak gadis itu, beliau telah menjadikan gadis itu menantunya.





PERISTIWA 3 :

Suatu hari, Sayidina Umar masuk kedalam rumah seorang penduduk melalui tingkap bagi mengintip lalu menangkap lelaki yang sedang minum arak.

Beliau hendak menjatuhkan hukuman, lalu lelaki itu membela dirinya :

"Saya melakukan satu kesalahan iaitu minum minuman haram di dalam rumah saya secara sembunyi! Sedangkan Umar melakukan tiga kesalahan dalam menjalankan tugas iaitu masuk secara haram (melalaui tingkap), mengintip seorang Muslim dan menceroboh (tanpa izin)."

Lalu Sayidina Umar tidak menghukum kerana dianggap menzalimi lelaki itu!


38:26

(Allah berfirman), "Wahai Dawud! Sesungguhnya engkau Kami jadikan khalifah (penguasa) di bumi, maka berilah keputusan (perkara) di antara manusia dengan adil dan janganlah engkau mengikuti hawa nafsu, kerana akan menyesatkan engkau dari jalan Allah. Sungguh, orang-orang yang sesat dari jalan Allah akan mendapat azab yang berat, kerana mereka melupakan hari perhitungan."

Sad : 26



PERISTIWA 4 :

Suatu ketika, Sayidina Umar mendapat baju rampasan perang sebanyak dua helai sedangkan orang lain cuma sehelai sahaja.

Lalu mereka meminta penjelasan daripada beliau.

Dalam keadaan serba salah itu, Ibnu Umar (Abdullah bin Umar r.a.) cuba menyelamatkan keadaan dengan menerangkan bahawa baju kedua itu adalah kepunyaan beliau yang dihadiahkan kepada bapanya (Sayidina Umar) kerana terlalu besar buat beliau, sedangkan kepunyaan bapanya agak kecil.

Dengan penjelasan itu, barulah sahabat berpuas hati!


- Solusi 8 -



-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-

Daripada empat kisah di atas, jelas sekali tertonjol sifat kepimpinan Islam sebagaimana yang digariskan oleh Allah s.w.t.

Walau bagaimanapun, semua sifat-sifat ini kian terhakis daripada diri umat yang ada pada hari ini.

Malah yang lebih merisaukan kita, sifat kepimpinan Islam ini turut terhakis daripada diri pemimpin-pemimpin yang mengetuai negara-negara Islam pada hari ini.

Lihatlah apa yang berlaku dalam tahun 2011 ini. Begitu jelas sekali kebangkitan umat menentang pemimpin yang tidak berlandaskan syariat Islam.

Bermula dengan penentangan ke atas Zayn al-'Abidin bin 'Ali di Tunisia, diikuti dengan Muhammad Husni Mubarak di Mesir, dan juga yang masih lagi berlaku hingga ke hari ini iaitu Mu'ammar al-Qaddafi di Libya.


File:Zine El Abidine Ben Ali.jpg
Zayn al-'Abidin bin 'Ali
File:Muammar al-Gaddafi at the AU summit.jpg
Mu'ammar al-Qaddafi
File:Hosni Mubarak ritratto.jpg
Muhammad Husni Mubarak


Malah gerakan-gerakan ini bukan sekadar terhenti di situ sahaja. Semangat-semangat mereka turut menggerakkan kebangkitan sebagaimana di Yaman dan juga Bahrain. Siapa tahu, selepas ini makin banyak negara-negara Islam yang berjuang menuntut hak Allah.

Alhamdulillah, umat kita hari ini semakin sedar bahawa kepimpinan yang berlandaskan Islam itu perlu dalam melahirkan umat yang layak digelar sebagai khalifah.

Sebagaimana dalam empat kisah di atas, jelas sekali sifat-sifat sebeginilah yang diperlukan oleh pemimpin kita pada hari ini.

Ayuh umatku!

Jadikanlah Rasulullah s.a.w. sebagai teladan dalam menjadi pemimpin, dan cedoklah sebanyak mungkin kebaikan dalam kepimpinan Khulafa ar-Rasyidin agar kebangkitan yang tercetus ini bukannya berakhir dengan sia-sia, tetapi berakhir dengan tertegaknya kalimah La ilaha illallah di muka bumi ini.

Insya-Allah... (^_^)



Bookmark and Share

1 comments:

Anonymous said...

makin lama makin menarik.

pembawaan yg berkesan.jzkk

keep it up.

subscribed.

Post a Comment