Monday 14 March 2011

Jom Join MLM!

Sejak akhir-akhir ini, fenomema Multi Level Marketing ataupun secara ringkasnya lebih dikenali sebagai MLM semakin menjadi-jadi di serata dunia.


Kalau dahulunya ianya lebih menjurus ke arah perniagaan ataupun jualan barang yang memerlukan si ahli mencari lebih ramai orang di bawahnya agar keuntungan yang diterimanya berlipat kali ganda.


Cuma bezanya hari ini, fenomena ini mula menular melalui internet. Facebook juga tidak terkecuali sama sekali.


Di bawah ini saya sertakan dua contoh iklan yang saya rasakan berkait rapat dengan fenomena ini. Rasanya anda juga sudah biasa melihat post-post sebegini di wall FB anda. 


CONTOH 1 :


"Salam..Memerlukan Side Income yg lumayan hanya dari rumah??anda akan dpt RM500-2000 setiap minggu hanya dgn Guna facebook@internet anda sahaja!! dengan hanya login facebook anda boleh menjana pendapat RM100 tiap2 hari..pendapatan yg berterusan dan PASIF...juz msg to my inbox…tq.."


CONTOH 2 :


"Bila kita kaya...,banyak $$$$, semua org suka....semua kawan2 dekat....TAPI bila kita x de duit..., nak lagi kerja pun cukup2 makan jer...ramai x kesah kehadiran kitapun....sampai bila kita harus jadi org biasa2 jer... sdgkan kita leh jadi org luar biasa..........Jangan biarkan org lain tentukan hidup kita...KITA ...JOM SAMA2 MANFAATKAN FB TUK CR SIDE INCOME MCM SAYA YG DAH LPS DR BEBAN KEWANGAN HE.HE....NK TAHU?.....JGN LUPA MSG JE DI INBOX SY YE...DPT KWN BARU DPT BKEBUN...DUIT PN DPT..HE..HE...YG X BMINAT TU... SILA ABAIKAN SAJA YE....TP TAK SALAH KALAU JUST NK TAHU KAN........gaji plak x naik2...camne nk cari duit ni?? ala.. sng je..jom lah sy bantu cr side income just guna fb je...nk tahu detail..MSG INBOX sy ye.."




Tujuan saya menulis kali ini bukanlah untuk berkata tentang hukum halal ataupun haramnya fenomena MLM ini, tetapi bertujuan untuk mengajak anda semua kepada sistem "MLM" yang lebih menguntungkan dan terjamin tahap keredhaannya insyaAllah.


Kalau tadi saya sertakan iklan tentang MLM, tertarikkah anda untuk menyertainya?


Sekarang apa kata  kalau saya mengajak anda untuk membaca iklan di bawah ini pula. Jom!




2:261


Perumpamaan orang yang menginfakkan hartanya di jalan Allah seperti sebutir biji yang menumbuhkan tujuh tangkai, pada setiap tangkai ada seratus biji. Allah melipatgandakan bagi siapa yang Dia kehendaki, dan Allah Maha Luas, Maha Mengetahui.

Al-Baqarah : 261


Bagaimana? Tertarik? Susah tak?

Subhanallah.. Betapa lumayannya tawaran yang Allah telah berikan kepada kita. Benarlah Allah itu sifatnya Maha Pemurah. Masya-Allah!

Bukan susah. Hanya dengan sekali kita menginfakkan harta kita ke jalan Allah, maka ganjaranya begitu besar sekali Allah kurniakan, bahkan berlipat kali ganda.

Itu tidak dikira lagi jika sesuatu yang kita infakkan itu bermanfaat kepada orang lain. Jika ada manfaatnya, maka ganjaran kebaikan yang diterima oleh orang itu akan mengalir juga kepada kita, bahkan tidak kurang sedikit pun!

Cuma bezanya, ganjaran yang Allah janjikan ini kita tidak dapat lihat dengan mata kasar kita. Pahala yang Allah janjikan itu merupakan tiket kita ke syurga nanti insyaAllah.

Bukan susah untuk berinfak. Sebagai contoh yang mudah, kita infakkan sesuatu yang kita mampu dan tidak membebankan kita.

Gayung misal kata. Kita infakkan di masjid untuk kemudahan orang berwuduk. InsyaAllah dengan gayung itu tadi mereka berwuduk dan bersolat. Moga tertempiaslah sedikit ganjaran kepada kita yang berinfak ini. Allahua'lam..





"Ketahuilah bahawa pemberian atau tambahan yang kamu berikan, supaya bertambah kembangnya dalam pusingan harta manusia, maka ia tidak akan berkembang di sisi Allah ( tidak mendatangkan kebaikan ), dan sebaliknya sesuatu pemberian sedekah yang kamu berikan dengan tujuan mengharapkan keredhaan Allah semata-mata, mereka yang melakukannya beroleh pahala berganda-ganda."
-Solusi 03-
Bookmark and Share

2 comments:

ensem said...

yang penting bersedekahlah dgn ikhlas..;)

Abu Hamzah said...

Masrul..ni baru aku nk komen..Siraj =)

Post a Comment