Monday 7 March 2011

Kompas Hati

Hadith 1 Arabic text
HADIS 1

Daripada Amirul Mukminin Abu Hafsin 'Umar ibn al-Khattab r.a berkata, Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda : "Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan RasulNYA, maka hijrahnya kepada Allah dan RasulNYA. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah yang ditujuinya itu."

Hadis ini diriwayat oleh dua orang Imam Ahli Hadis; Abu Abdullah Muhammad ibn Ismail ibn Ibrahim ibn al-Mughirah ibn Barzirbah al-Bukhari dan Abu al-Husain Muslim ibn al-Hajjaj ibn Muslim al-Qusyairie al-Naisaburi dalam kitab sahih mereka berdua yang merupakan antara kitab yang paling sahih.


Alhamdulillah... Akhirnya post pertama berjaya juga dihasilkan. Mungkin elok rasanya kita tetapkan terlebih dahulu niat kita insyaAllah agar dipeliharaNYA di kemudian hari.

Hadis di atas dipetik daripada "Hadis 40" karangan Imam An-Nawawi, dan juga merupakan Hadis 1 dalam Hadis 40 ini, yang mana saya rasakan sangat bersesuaian untuk dijadikan 1st post.

Pertamanya kerana sudah menjadi lumrah kehidupan kita untuk berniat dalam apa jua perkara kita lakukan. Rasanya macam agak tidak masuk akal untuk kita gunakan istilah "aku tak ada niat pun nak buat macam itu". (^_^)

Sebagai contoh, kita berniat dalam setiap ibadah kita. Misal kata solat kita, puasa kita, wudu' kita, dan lain-lain ibadah lagi.

Bukan sahaja ibadah kita kepada Allah, bahkan dalam segala aspek kehidupan. Pendek kata, bagaikan tidak sempurna aktiviti kita tanpa niat yang kita tetapkan.

Keduanya pula kerana saya harapkan di sini agar Allah pelihara hati saya sepenuhnya agar tidak lari daripada niat asal penulisan blog ini insyaAllah.

Dan yang ketiga pula, insyaAllah dari semasa ke semasa akan saya selitkan di blog ini hadis-hadis lain yang terkandung dalam karangan Imam An-Nawawi ini agar kita bersama-sama memperoleh manfaat. Amin.....


NAWAITU


Moga kita bersama-sama mengambil iktibar daripada hadis ini agar dalam apa jua perbuatan kita, tetapkan niat kita kepada Allah, kerana setiap perkara baik yang diniatkan kerana Allah itu merupakan ibadah, dan setiap ibadah itu pula dijanjikan pahala sebagai ganjaran daripada Allah =) Wassalam.....
Bookmark and Share

0 comments:

Post a Comment