Sunday 8 May 2011

Selamat Hari Ibu

Abu Hurairah r.a berkata : Seorang lelaki datang menemui Rasulullah s.a.w. dan bertanya, "Siapakah manusia yang paling baik berhak untuk aku layan dengan sebaik-baiknya?" Baginda menjawab : "Ibu kamu." Dia bertanya lagi : "Kemudian siapa?" Baginda menjawab : "Ibu kamu." Dia bertanya lagi : "Kemudian siapa?" Baginda menjawab : "Ibu kamu." Dia bertanya lagi : "Kemudian siapa?" Baginda menjawab : "Ayah kamu."

- Sahih Muslim -





Dan Kami perintahkan kepada manusia (agar berbuat baik) kepada kedua orang tuanya. Ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyusukannya dalam usia dua tahun. Bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua orang tuamu. Hanya kepada Aku kembalimu.

Luqman : 14


 




Dan sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukan-Nya dengan sesuatu apa pun. Dan berbuat baiklah kepada kedua orang tua, karib kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, tetangga dekat dan tetangga jauh, teman sejawat, ibnu sabil dan hamba sahaya yang kamu miliki. Sungguh, Allah tidak menyukai orang yang sombong dan yang membanggakan diri.


an-Nisaa : 36







Katakanlah (Muhammad), "Marilah aku bacakan apa yang diharamkanTuhan kepadamu. Jangan mempersekutukan-Nya dengan apa pun, berbuat baik kepada ibu bapa, janganlah membunuh anak-anakmu kerana miskin. Kamilah yang memberi rezeki kepadamu dan kepada mereka; janganlah kamu mendekati perbuatan yang keji, baik yang terlihat ataupun yang tersembunyi, janganlah kamu membunuh orang yang diharamkan Allah kecuali dengan alasan yang benar. Demikianlah Dia memerintahkan kepadamu agar kamu mengerti.


al-An'am : 151








Dan Tuhanmu telah memerintahkan agar kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berusia lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah engkau mengatakan kepada keduanya perkataan "ah" dan janganlah engkau membentak keduanya, dan ucapkanlah kepada keduanya perkataan yang baik.


al-Israa : 23




BELAIAN IBU


Selamat hari ibu kepada ibuku yang tercinta.

Mak, Achik sayang mak sangat-sangat tau. You are the greatest mother in the world! Moga Allah panjangkan umur mak, kurniakan kesihatan kepada mak, kurniakan kekuatan untuk mak beribadat menuju-Nya insya-Allah...Aminnn...

And for all mothers, you are also the greatest mother for your children!!!
Bookmark and Share

0 comments:

Post a Comment