Monday 26 December 2011

Aku Malu!


Abu Mas'ud Uqbah bin Amr al-Ansari al-Badri r.a. berkata, Rasulullah s.a.w. bersabda : "Sesungguhnya sebahagian dari apa yang telah dikenal orang dari perkataan kenabian yang pertama ialah, 'Bila engkau tidak malu, maka berbuatlah sekehendak hatimu'.".

Riwayat Bukhari
Hadith ke-20, Hadith Arbain - An-Nabawi




"Kalau kau tak malu, buatlah!" - orang Melayu

Rasanya selalu sangat kita dengar akan ungkapan ayat sebegini dalam kehidupan seharian kita. Jangankan kawan-kawan, rasanya ibu-ibu kita di rumah pun biasa menggunakan ayat-ayat sebegini.

Tapi sedarkah kita bahawa kata-kata yang kelihatan santai ini sebenarnya pernah diucapkan oleh junjungan besar kita, Nabi Muhammad s.a.w.

"Bila engkau tidak malu, maka berbuatlah sekehendak hatimu." - sabda Rasulullah




Short yet meaningful!!

Begitulah indahnya kata-kata seorang yang bergelar nabi. Ayatnya ringkas, tetapi membawa maksud yang begitu mendalam bagi orang yang memikirkannya.

Walaubagaimanapun, jangan kita menyalahgunakan hadith ini pada situasi yang tidak sepatutnya.

Sebagai contoh, orang yang malu bertanya tentang agama atau ibadat dikategorikan dalam golongan jahil.

Jadi, malu macam mana yang Rasulullah maksudkan?


Sering kali kita berada dalam keadaan kita bersendirian dan mampu melakukan sesuatu yang dilarang oleh Allah. Sebagai contoh, kita terlihat akan iPhone 4S kawan kita di atas meja dan kita berada dalam situasi yang tiada orang di sekitar kita. Andai kita mengambilnya sekalipun, tiada siapa yang mengetahuinya. Tetapi kerana adanya sifat malu kepada Allah, maka kita pun tidak mengambilnya. V(^_^)V

Apa maksud kemaluan?

"Alat kelamin pada manusia" - Kamus Dewan

Inilah jawapan yang diberikan sekiranya kita bertanya kepada orang-orang Melayu secara umumnya. Sedangkan perkataan ini juga membawa maksud yang lebih luas, yang lebih selari dengan ajaran Islam.

"Berasa malu, sesuatu yang memalukan" - Kamus Dewan

Walaubagaimanapun, budaya barat kini hanya memandang perkataan tersebut pada maksud yang pertama sahaja. Itulah sebabnya budaya mereka membenarkan mereka untuk berpakaian bagaikan bertelanjang di khalayak ramai.


Just kidding!! 


Islam pula memandang kemaluan itu sebagai sesuatu yang lebih luas. Bukan sekadar pada kemaluan semata-mata, tetapi jauh lebih daripada apa yang disangka. Itulah yang dinamakan aurat, sesuatu yang perlu kita tutup sebaik mungkin dari terlihat insan yang tidak sepatutnya. Inilah yang dikatakan sebagai malu kepada sesama manusia.

Namun begitu, malu yang dimaksudkan dalam hadith di atas bukan sekadar mengatakan tentang aurat semata-mata, bahkan ianya menjurus kepada apa-apa sahaja perkara yang memalukan dan yang boleh menjatuhkan maruah apabila kita melakukannya. Sebagai contoh :

- mengucapkan kata-kata lucah atau mencarut
- pergaulan bebas
- membuka aib sendiri di laman-laman sosial
- etc........




Tetapi, boleh jadi sesuatu perkara yang kita rasa memalukan jika kita melakukannya, dirasakan biasa sahaja bagi orang lain. Semua itu terpulanglah pada kita sendiri untuk menilainya. Tepuk dada, tanyalah iman.

Semoga Allah membuka hati kita untuk menjadi insan yang lebih pemalu, malu kepada-Nya daripada melakukan dosa-dosa. Juga malu kepada sesama insan agar kita menjadi insan bermaruah di mata masyarakat insya-Allah... Aminnn...
Bookmark and Share

1 comments:

Abe Am said...

hew hew hew..

jumpa akhirnyer ko nyer blog.

Post a Comment